Protokół
z posiedzenia komisji oceny konkursu na pisankę

w dn. 20 marca 2024 r. w Przemyślu

Komisja w składzie:

Katarzyna Ignas – etnograf,  Muzeum w Przeworsku

dr Helena Piaskowska – artysta, malarz, CK Przemyśl

Agata Hemon, folklorysta, CK Przemyśl

po obejrzeniu i zapoznaniu się z zestawami pisanek zgłoszonych w trzech kategoriach technicznych w liczbie 32 prezentacji, kierując się regulaminem:

- wykluczyła z oceny jeden zestaw pisanek w tech. współczesnej ze względu na 
    wykorzystanie gotowych wzorów,

-  postanowiła przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:

W kategorii technika batikowa:

 

I Miejsce wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 200 zł (dwieście złotych) otrzymuje:

-  Mateusza Fednara z Reczpola

Trzy równorzędne II Miejsca wraz z nagrodą pieniężną w wysokości po 150 zł (sto pięćdziesiąt złotych) każda otrzymują:

- Karolina Kowalczyk z Pruchnika

- Małgorzata Kowalczyk z Pruchnika

- Mirosława Maciałek z Chotyńca

III Miejsce wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 100 zł ( sto złotych) otrzymuje:

- Agnieszka Wróbel z Reczpola

W kategorii technika drapana:

 

Dwa równorzędne I Miejsca wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 200 zł (dwieście złotych) każda otrzymuje:

- Małgorzata Pawłowska z Reczpola

- Beata Maślanka-Bukowińska z Dębowa

Trzy równorzędne II Miejsca wraz z nagrodą pieniężną w wysokości po 150 zł (sto pięćdziesiąt zł) każda dla:

- Ewy Szybiak z Drohobyczki

- Ewy Kasprzyk-Oleszczuk z Siedlisk

- Justyny Kowalczyk z Pruchnika

III Miejsce wraz z nagrodą rzeczową ufundowanej przez Powiat Przemyski w otrzymuje Monika Gibała z Kąkolówki.

Nagroda specjalna za stylistycznie spójną, a jednocześnie prostą kompozycję – sięgającą do motywów zdobniczych zoomorficznych oraz kolorystykę charakterystyczną dla regionu,
w postaci nagrody rzeczowej ufundowanej przez Powiat Przemyski otrzymuje:

- Ewa Kozłowska z Rączyny.

W kategorii technika współczesna:

 

Dwa równorzędne I Miejsca wraz z nagrodą pieniężną w wysokości po 200 zł (dwieście zł) każda dla:

- Wiesławy Wojnar z Ostrowa (pisanki oklejane kordonkiem)

- Ewa Żurawska  z Drohobyczki (pisanki oklejane kordonkiem).

III Miejsce wraz z nagrodą rzeczową ufundowaną przez Powiat Przemyski otrzymuje:

- Małgorzaty Pankiewicz z Przemyśla

Nagrody pieniężne na łączną kwotę 2 000, 00 zł (dwa tysiące złotych) ufundowało Centrum Kulturalne w Przemyślu. Nagrody rzeczowe ufundował Powiat Przemyski.

W kategorii „Mistrz-Uczeń”:

Nagrody rzeczowe ufundowane przez Centrum Kulturalne w Przemyślu (na łączna kwotę do 400,00 zł (słownie: czterysta złotych 00/100) przyznano:

za zdobycie I Miejsca dla:

- Anna Kowalów z Mistrzem Anna Kowalów z Kalnikowa

- Mikołaj Kowalów z Mistrzem Anna Kowalów z Kalnikowa

za zdobycie II Miejsca dla:

- Antoniego Rumińskiego z Mistrzem Joanną Rumińską z Orłów

Za zdobycie III Miejsca dla:

- Laury Bukowińskiej z Mistrzem Beatą Maślanka-Bukowińską z Dębowa

- Natali Maciałek z Mistrzem Mirosławą Maciałek z Chotyńca

- Dawida Maciałek z Mistrzem Mirosławą Maciałek z Chotyńca

Wyróżnienia honorowe otrzymują:

- Paweł Kozłowski z Mistrzem Ewą Kozłowską z Rączyny

- Maja Barszczak z Mistrzem Janem Mazurem z Kuńkowiec

- Nikolii Ryzner z Mistrzem Janem Mazurem z Kuńkowiec

- Jagody Tymkiewicz z Mistrzem Janem Mazurem z Kuńkowiec

            Komisja stwierdza, że do konkursu na pisankę zgłosiło się 25 pisankarek i aż
7 pisankarzy z poszczególnych miejscowości woj. podkarpackiego. Zaprezentowali oni zestawy prac w większości o wysokim poziomie artystycznym oraz z wykorzystaniem tradycyjnego zdobnictwa.

W technice drapanej wystąpiły rozbudowane wzory roślinne, motywy zwierzęce, koronkowe, geometryzowane, a także motywy chrześcijańskie wielkanocne. Dziękujemy za to, prosimy jednocześnie aby planując kompozycję wzoru nie inspirować się wzornictwem obcym
tj. kroszonkami opolskimi. 

W technice batikowej (w tym z pozostawieniem wosku na jajku) pojawiły się pisanki jedno – i wielokolorowe z wzorami geometryzowanymi i realistycznymi, o symbolice solarnej
i agrarnej.

W technice współczesnej zgłoszono pisanki: oklejane (kolorowym i białym kordonkiem, kolorowym papierem – quiling oraz wycinanką łowicką -  jak i ażurowe malowane.)

Apelujemy, aby w przyszłości nie posiłkować się obcymi wzorami – pochodzącymi spoza rodzimego regionu tj.: wzorami łowickimi i kaszubskimi.


Doceniamy staranność i indywidualność wykonania i wysoki poziom konkursowy prac, jednak pamiętajmy, że konkurs ma na celu ochronę i popularyzacje regionalnych wzorów zdobniczych, a więc szukajmy inspiracji w swoim regionie i najbliższym otoczeniu, gdyż takie prace są zawsze oceniane najwyżej.

Prosimy pamiętać o:

- tradycyjnym podziale pisanki na pola zdobnicze

- przemyśleniu i rozplanowaniu kompozycji

- niepotrzebnym mnożeniu wzorów, puste tło także stanowi element kompozycji pisanki.

Dziękujemy Mistrzom i ich Uczniom za udział w konkursie, zwracamy uwagę na dbałość

o  wybarwienie jajka, o staranne, dokładne i estetyczne nanoszenie wzorów.

Praktyka czyni Mistrza, dlatego zachęcamy do kontynuowania i rozwijania swoich umiejętności pisankarskich. Liczymy na Wasz udział w kolejnych edycjach konkursu.

           

                                                                                             

Przemyśl, dn. 20. 03. 2024 r.

 

`